Mercedes-Benz svým Drive Pilotem předbíhá Teslu

5. 3. 2017
Expozice Mercedesu na letošním CES (Consumer Electronics Show) v L. A. měla 600 m2 a obsahovala řadu unikátních ukázek především trendů souvisejících s digitalizací – komunikace, optimalizace, autonomní systémy řízení, flexibilní užitné modely a elektrické pohonné systémy. (Jordan Golson pro The Verge, leden 2017, Foto: Mercedes-Benz)

Mercedes-Benz na CES 2017

https://www.mercedes-benz.com/en/mercedes-benz/innovation/mercedes-benz-at-ces-2017/

Americký novinář Jordan Golson měl možnost detailně poznat nový u Mercedesu vyvíjený autonomní systém Drive Pilot, který je téměř totožný s typem použitým v nové S-Class s plánovaným začátkem výroby letos v létě. Celý článek v originálu je dostupný zde   

http://www.theverge.com/ces/2017/1/6/14177872/mercedes-benz-drive-pilot-self-driving-tesla-autopilot-ces-2017

a dost se svým obsahem věnuje srovnání s konkurenty, hlavně ale s Teslou Elona Muska. Mercedes ze souboje vychází jednoznačně vítězně a Jordan článek zakončuje slovy:“ Elone, jsi na tahu.“ Je jisté, že souboj mezi autory systémů i pokrokovými automobilkami se brzy rozhoří naplno. My tu jen stručně představíme některé aspekty autonomního systému, a protože jsme v kontaktu s několika výzkumníky v ČR, kteří hrají docela významnou úlohu v tvorbě těchto systému i z globálního hlediska, k tématu se vrátíme s překvapivými českými detaily.

Nový Drive Pilot Mercedesu vychází z modelu, který je dnes již v prodeji u třídy E a je schopen převzít asi 20% úkonů řidiče. Testovaný systém jich dokáže převzít 80%! Což je v podstatě úroveň 3-4 z pětistupňové škály hodnocení systémů self-driving. V podstatě to bude od řidičů chtít změnu filozofie řízení – řidič se stane „ředitelem“ vozu, podobně jako manažer, který má na starosti koncepci, směr pohybu, vývoje firmy a má na to zaměstnance, kteří dobře ovládají jednotlivé operace, a ty už manažer neovlivňuje.

"Hodně jsme se věnovali vztahu člověk-stroj, aby byly aktivity komplementární. Aby nestáli člověk a stroj proti sobě, ale naopak společně dokázali řešit veškeré situace,“ řekl Tobias Mueller, komunikační manažer s Mercedes-Benz.

Jedním z důležitých okamžiků je převzetí řízení od automatu zpět z jakýchkoli důvodů, a to má tento systém vyladěno k dokonalosti. Stačí lehký pohyb volantem a řidič je opět řidičem. Obvyklou systémovou věcí je, že self-driving udržuje automobil ve středu jízdního pruhu, což nevyhovuje všem požadavkům na optimální průjezd zatáčkami, takže nový Drive Pilot Mercedesu umí v rámci možností volit lepší stopu s ohledem na poloměr zatáčky, či její sklon.  Jako u všech obdobných řešení, řidič nemusí mít ruce na volantu, ale systém každých 10 sekund, nebo i častěji podle jízdních podmínek, „zjišťuje“ zda je řidič tělesně i mentálně „přítomen“. V případě negativní odezvy, řidič je nadále nepozorný, se autonomní systém začne elegantně vytrácet – ztlumí se hudba z rádia, auto zpomaluje a začne žádat řidiče, aby se věnoval řízení.

"Je snadné získat falešný pocit bezpečí, ale náš systém záměrně působí dojmem, že se příliš bezpečně necítíte,“ řekl Mueller. "Na první pohled to zní až hloupě, ale je potřeba, aby řidič zůstal in, aby si byl vědom, co se děje kolem něj. Automobil je pomocník a nemůže dělat vše za nás."

Jednou z častých otázek je rychlost. Nezpomalí autonomní systémy dopravu? Pravděpodobně ne, spíše naopak, protože půjde snáz dopravu optimalizovat z hlediska její plynulosti a propustnosti krizových úseků. Kromě toho, že systémy budou mít jistě k dispozici i sportovní režim, již dnes se počítá s možností vyšších rychlostí a systém je funkční až do 200 km/h. Tak Elone, jsi opravdu na tahu.