Škoda Vision iV

10. 3. 2019
Na ženevském autosalonu 2019 byla představena plně elektrická Škoda Vision iV, v Čechách ale je jen asi 600 nabíječek.

Vision iV je koncept, tedy ne auto, které se bude jistě vyrábět. A pokud se kdy bude vyrábět a prodávat, tak jistě ne pod názvem Vision. Nicméně je to představení české elektro mobility a budoucnosti autonomie. O technických parametrech se dočtete dále, jsou skvělé – elektromobil má přes 300 koní, 2 elektromotory, dojezd 500 km., atd. Vůz slibuje autonomii stupně 3, tedy řidič se nemusí plně věnovat řízení, jen musí být připraven je převzít, když si auto řekne.

Při té příležitosti jsme se rozhodli zjistit, jak je to vlastně s elektro mobilitou v Čechách. Podle Jiřího Nykodýma, specialisty firmy Voltdrive, která se zabývá prodejem a instalacemi nabíječek, je to začarovaný kruh – pro větší rozšíření nabíječek by bylo potřeba, aby bylo víc elektro aut a pro větší rozšíření aut zase chybí infrastruktura. Ale je to jen otázka času, kdy z těch našich několika set nabíječek budou tisíce.

„Naším vzorem by měly být takové země jako Holandsko, kde v roce 2018 dali do provozu 30 000 veřejných nabíječek. Do roku 2030 jich chtějí mít 3 miliony,“ říká J. Nykodým.

Rozvoji elektro mobility v podstatě nic nebrání, všechny technické problémy jsou vyřešeny, jen se u nás nevytváří volný trh s touto službou (podobně, jako s benzínkami). Proto u nás nabíječky nepřibývají tak rychle jako v Holandsku, kde jejich rozvoj podporují regiony a města, dokonce poskytnou první investici, vyberou provozovatele a ten se stará, aby služba byla kvalitní. Energetické společnosti tam jen dodávají energii a funguje to skvěle. Tak třeba se dočkáme brzy … třeba i díky skvělém škodováckému konceptu Vision iV se to pohne, ten nám totiž Holanďani mohou jen závidět.  

Související články:

Česká nabíječka pro elektromobily je chytrá a levná

Chytrá nabíječka z Česka míří na evropský trh

Oficiální článek Škoda Auto zde